Rozpoczynając kolejny projekt, Klient zadał mi pytanie. Jak sądzisz, jaką domeną powinienem wykupić dla swojego biznesu? Dodam, że mieliśmy kilka opcji i każda była dobra, choć były różne.

Nie jestem wstanie odpowiedzieć na tak postawione pytanie w sposób obiektywny. Klient był przekonany do jednej nazwy, ja do innej. Z tego zrodziły się 4 pytania. Możemy zadać je sobie, zakładając swojego pierwszego maila, nazywając firmę, czy określając cechy projektu.

  1. Jak będę postrzegany w oczach klienta?

  2. Jak będę postrzegany w oczach pracownika / pracodawcy? 

  3. Jak będzie postrzegać mnie konkurencja?

  4. Jak sam będę siebie postrzegał, jako właściciel?

Jak będzie postrzegał mnie klient?
W którym przypadku klient będzie czuł się bezpieczniejszy? Która nazwa da mu już podczas pierwszego zetknięcia z firmą odczucie, że reprezentuje go duży podmiot? Widząc tylko nazwę, w której wersji widzisz większe prawdopodobieństwo, podejmie z Tobą współpracę?

Jak będę postrzegany w oczach pracownika / pracodawcy?
To ważne z kim współpracujemy, dla kogo pracujemy i kto pracuje dla mnie. Jakiego słowa powinienem użyć, aby ludzie postrzegali mnie jako większego, silniejszego i bezpieczniejszego pracodawcę? Jakie sformułowania powinienem zastosować, żeby pracownicy widzieli we mnie kogoś poważnego, a pracodawca kogoś odpowiedzialnego? Słowa mają ogromne znaczenie w naszym życiu! Często już w sferze podświadomości decydują o chęci nawiązania współpracy z drugą osobą czy firmą.

Jak będzie postrzegała mnie konkurencja?
Czy Twoja konkurencja podchodzi z większym dystansem do osoby, czy do grupy osób? Czy widząc Ciebie jako lidera i stojący za Tobą profesjonalny zespół, podejdzie z większym zaufaniem do tego, co reprezentujesz? Czy używając odpowiednich słów, już na początku będziesz wyróżniał się spośród innych? Jak wielką przewagę na starcie da Ci odpowiednie słowo?

Jak sam będę siebie postrzegał jako właściciel?
Ostatnie, chyba najważniejsze spośród tych czterech? Jakie są Twoje odczucia? Do którego z słów, nazw, które masz do wyboru jest Ci najbliżej? Z którym najmocniej się identyfikujesz? Które z słów w najlepszy sposób określa drogą, jaką chcesz aby podążał Twój biznes? Które z nich będzie najlepiej pasowało do wizji Twojego biznesu za 5, a potem 10 lat?

Ty decydujesz!

Osiągając sukces, na który zamierzasz ciężko pracować każdego dnia będziesz miał wiele opcji. Właściwy wybór to kolejny krok do przodu. To paliwo do działania. Wszystko, co składa się na dobrze działający biznes – klient, pracownik, uczciwa konkurencja i najważniejsze – Ty, człowiek, który decyduje. Słowo, od którego wszystko się zaczyna.

Zadając pytania, tworzysz wizję.
Odpowiadając na nie, tworzysz historię.

Piotr Żurek

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

six − 3 =